Het belang van voorraadmanagement
Het managen van de voorraden wordt voorraadmanagement genoemd. Een klant komt bij jou iets kopen, maar moet met legen handen naar huis. Hoe kan dat? Het product blijkt niet in huis te zijn, er is iets niet goed gegaan met de inkoop van artikelen. Als winkelier moet je er voor zorgen dat dit niet gebeuren kan. Een ontevreden klant zal voor negatieve verhalen zorgen. Daarbij is het jouw vak om dingen te willen verkopen. Nee verkopen aan iemand die bij jou in de winkel komt brengt niet veel goeds. Het is jouw werk om te zorgen dat alle producten aanwezig zijn, zodat er ten alle tijden geleverd kan worden.
Houdt de balans in evenwicht
Hoe zorg je voor de juiste balans tussen producten die binnen komen en weer naar buiten gaan? Te weinig op voorraad geeft ontevreden klanten en dat kan een uiteindelijke doodsteek betekenen. Te veel producten die in het magazijn blijven liggen, brengt extra kosten met zich mee, wat een negatieve invloed heeft op de winst. De voorraden dienen dus op peil gehouden te worden voor de beste omzet. Dat is lastig en het blijft voor iedere ondernemer een uitdaging om hierin een goede balans te vinden.
Gebruik software voor de juiste balans
Voorraadmanagement is van belang voor de optimalisatie van de voorraad van een bedrijf. Tegelijkertijd moet er een hoog percentage artikelen verkocht kunnen worden, waarbij de prijs zo laag mogelijk moet worden gehouden. Als hierin de balans gevonden is, kan er gesproken worden van een goed voorraadmanagement. Je zou kunnen stellen dat dit proces lastiger is, naarmate een onderneming groter is. Denk bijvoorbeeld aan een groothandel ten opzichte van een kleine boekenwinkel. Maar de uitdaging blijft. Met de juiste software ter ondersteuning wordt het proces een stuk eenvoudiger en leuker.