Voor- en nadelen Performance Max
Voor- en nadelen Performance Max
Performance Max. Misschien heb je er al weleens van gehoord, misschien ook niet. Wat is Performance Max precies? En hoe wordt het gebruikt? Performance Max zorgt ervoor dat het runnen van marketing campagnes weer verder geautomatiseerd wordt. Dit wordt door Google gedaan om de gebruiksvriendelijkheid van online advertenties te maximaliseren en het rendement te verhogen. Maar hoe goed werkt dit nu eigenlijk in de praktijk? En wat zijn de voor- en nadelen van Performance Max? We zetten het in dit blog voor je op een rijtje.
Wat is Performance Max?
Een Performance Max campagne is een marketingcampagne die makkelijke taken, zoals het bieden op zoekwoorden, automatiseert. Zo kunnen je advertenties door middel van een algoritme in al je Google producten vertoond worden. Denk hierbij aan Google search, YoutTube en Google Display. Met deze adverteermethode heb je niet alleen maar een breder bereik, maar komt elke advertentie ook nog eens op het juiste moment bij de juiste persoon terecht. En dat helemaal automatisch.
Online adverteren is uiteraard niet gratis, dus het moet natuurlijk ook wat opleveren. Dat is een sterk punt van Performance Max. Door middel van machine learning doet de gemiddelde campagne het 11% beter en dat is heel netjes. Met de juiste instellingen bereik je dit resultaat vaak al binnen een paar dagen. Het kan zich dus zeker lonen om even te oefenen en te experimenteren met de instellingen.
Het laatste voordeel is dat ze ook perfect samenwerken met de andere advertenties die nog lopen. Zodra je ze toegang geeft tot je Google account, werken ze naadloos samen.
Heeft Performance Max ook nadelen?
Zoals met alles, is niets perfect en Performance Max is geen uitzondering op die regel. Zo is er ten eerste geen ruimte voor SKU gegevens. Dat is vervelend als je als onderneming behoefte hebt aan grote hoeveelheden gegevens en details. In dat geval kun je beter voor een ander soort campagne kiezen. Daarnaast is het hinderlijk dat er de optie is voor het toevoegen van negatieven om kannibalisatie van voorkeurstermen te voorkomen. Tot slot biedt Performance Max geen helder inzicht in hoe je advertenties het over het algemeen doen. Zo kun je niet monitoren wat er verbeterd moet worden voor een hoger rendement.
Een nieuwe stap
Met Performance Max is een nieuwe stap gezet in de automatisatie van marketingactiviteiten. Als je als ondernemer of marketeer goed thuis bent in Performance Max, kun je veel tijd besparen hiermee. Daarnaast kun je er ook nog eens het rendement van je advertenties mee verhogen.
Snap je goed wat de bovenstaande voor- en nadelen inhouden? Dan kun je hier als ondernemer of marketeer veel tijd mee besparen en het rendement van je advertenties verhogen.
Meer weten over de laatst ontwikklingen in de zakenwereld? Lees het hier!